Min blogg om allt och inget

Åh, en sån kväll

Sveriges vackrast placerade dansloge måste vara den som ligger i Salsån alldeles vid sjön Näkten. Vi har haft en helt magisk kväll där tillsammans med goda vänner, som bjöd oss på hela kalaset, och massor av s k hemvändare. Sommartid, när många återvänder till de byar som de har stark anknytning till, erbjuds det massor av ”hemvändarfester” här i krokarna. När vi åkte hemifrån gick det vita gäss på Storsjön och vindarna var isande men vid logen, ca 40 min bort, var det vindstilla och solsken. Massor av god mat och lite gott att dricka började vi med och eftersom våra vänner envisades med att vilja bjuda oss på hela kalaset köpte vi i stället en hel drös med lotter för att stödja byn som arrangerade festen. Vi vann totalt 4 vinster och den bästa var ett presentkort på att resa så mycket man vill på inlandsbanan under 2 veckor (ett slags tågluffarkort mellan Kristinehamn och Gällivare med massor av stopp och upplevelser).

Vi röjde undan borden och dansade och dansade och dansade lite till. En liten rackabajsare hos vännerna hann vi med mellan danserna också. Hela kvällen höll vädret i sig och det gjorde nog sitt till för att hela kvällen skulle bli så himla bra och rolig som den blev.

Jag kom mig inte för att ta kort på dansgolvet förrän det nästan var för sent men här dansar Kenneth och Misa på ett nästan helt tomt loggolv bland utspritt kaffe (för att förhindra halkande människor men jag tyckte nog att jag halkade lite mer i kaffet).

Efter att ha sovit gott i husvagnen har vi nu återvänt till vårt hus där vi lämnade våra gäster från Södermanland ensamma i går. De visste om att vi skulle vara borta en kväll och natt men de har klarat sig fint på egen hand och nu är de uppe i fjällen och vandrar. Det är Kenneths systerdotter med familj som hälsar på och det är så kul att äntligen få möjlighet att lära känna barnen lite bättre. De få gånger varje år vi träffas blir det så korta möten att barnen knappt har vågat säga ”hej” till oss innan det är dags att skiljas åt igen. Nu bubblar de på för fullt och vårt hem blev plötsligt väldigt fullt av ljud och glada röster för några dagar – härligt!

6 svar

  1. Junie

    Haha Mio the chainsaw massacrer 😛

    22 juli, 2012 kl. 4:13 e m

    • Elin

      Haha Junie..han älskade motorsågen:)

      26 juli, 2012 kl. 7:22 f m

  2. Logdans! Det är sommar det! Vi har en sån här som heter Yxviken. Har varit där en gång. För ca 10 år sen spelade Lasse Stefanz och då åkte vi dit med några vänner. Jag kan inte dansa annat än pophoppande men jag minns ändå hur roligt det var och stämningen! Och känslan av att det var väldigt somrigt! Skulle gärna göra det igen!

    23 juli, 2012 kl. 8:43 e m

    • Yxvikens loge har jag faktiskt hört talas om någon gång. Kanske när jag bodde i Linköping men på den tiden var det nog inte logdans som gällde…

      24 juli, 2012 kl. 5:54 f m

  3. Elin

    Stort tack igen för underbara dagar!! Kram!!!

    26 juli, 2012 kl. 7:21 f m

    • Det var så jättekul att ha er här och att Mio och Ida efter ett tag slängde bort all blyghet. Kramar till er allihop och välkomna tillbaka.

      26 juli, 2012 kl. 10:59 f m

Lämna en kommentar